bottle-bottle-galaxias

Ο Διεθνής Κώδικας Εμπορίας Υποκατάστατων του Μητρικού Γάλακτος

Ο Διεθνής Κώδικας Εμπορίας Υποκατάστατων του Μητρικού Γάλακτος (στο εξής Κώδικας) – συλλογική απόφαση (1981) της Παγκόσμιας Συνόδου Υγείας (WHA) – είναι ένας κατάλογος από διαφημιστικούς κανόνες που έχουν σχεδιαστεί για να προστατεύσουν:

  • τα βρέφη (είτε θηλάζουν είτε όχι)
  • τους γονείς (ή οποιονδήποτε φροντίζει ένα βρέφος)
  • το υγειονομικό προσωπικό
    Ο Κώδικας ρυθμίζει την προώθηση στην αγορά όλων των υποκατάστατων του μητρικού γάλακτος (όχι μόνο του βρεφικού γάλακτος) και των σκευών της βρεφικής διατροφής.

Αυτά περιλαμβάνουν:

  • κάθε προϊόν που διατίθεται στην αγορά για τη βρεφική διατροφή των πρώτων έξι μηνών, είτε είναι κατάλληλο είτε όχι.
  • κάθε προϊόν που διατίθεται στην αγορά για τη βρεφική διατροφή πέραν των έξι μηνών το οποίο αναπληρώνει το μητρικό γάλα στη διατροφή.
  • κάθε είδος μπουκαλιού για το θηλασμό ή θηλής (η πιπίλα είναι θηλή)

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ο Κώδικας αφορά τα εξής:

  • βρεφικό γάλα
  • ειδικά σκευάσματα γάλακτος
  • το υγειονομικό προσωπικό
  • γάλα δεύτερης βρεφικής ηλικίας
  • βρεφικά ροφήματα, μεταλλικό νερό ή χυμούς
  • συμπληρωματικές τροφές εάν έχουν ετικέτα για χρήση πριν από τους έξι μήνες
  • μπιμπερό και θηλές

Κύρια σημεία του Κώδικα:

  • Απαγορεύεται η διαφήμιση όλων των υποκατάστατων του μητρικού γάλακτος (κάθε προϊόντος που διατίθεται στην αγορά ή αντιπροσωπεύεται σε αντικατάσταση του μητρικού γάλακτος), των μπουκαλιών θηλασμού και των θηλών.
  • Απαγορεύονται τα δωρεάν δείγματα ή η δωρεάν ή με χαμηλή τιμή τροφοδοσία.
  • Απαγορεύεται η προώθηση προϊόντων στις υγειονομικές υπηρεσίες ή μέσω αυτών.
  • Απαγορεύεται η επαφή του προσωπικού προώθησης των προϊόντων με τις μητέρες (συμπεριλαμβανομένου του υγειονομικού προσωπικού που πληρώνεται από την εταιρία για να συμβουλεύσει ή να διδάξει).
  • Απαγορεύονται τα δώρα ή τα προσωπικά δείγματα σε εργαζόμενους υγείας ή στις οικογένειές τους.
  • Οι ετικέτες πρέπει να είναι γραμμένες στην κατάλληλη γλώσσα και να μην έχουν λέξεις ή εικόνες που εξιδανικεύουν τον τεχνητό θηλασμό.
  • Μόνο επιστημονική και τεκμηριωμένη πληροφόρηση να δίνεται στους εργαζόμενους υγείας.
  • Οι κυβερνήσεις οφείλουν να διασφαλίσουν ότι παρέχεται αντικειμενική και συνεπής πληροφόρηση σε θέματα βρεφικής και νηπιακής διατροφής.
  • Κάθε πληροφορία σχετική με την τεχνητή βρεφική διατροφή πρέπει να εξηγεί με σαφήνεια τα πλεονεκτήματα του μητρικού θηλασμού, να προειδοποιεί για τις επιβαρύνσεις και τους κινδύνους που σχετίζονται με τον τεχνητό θηλασμό.
  • Ακατάλληλα προϊόντα, όπως το συμπυκνωμένο ζαχαρούχο γάλα, δεν επιτρέπεται να διαφημίζονται για βρέφη.
  • Όλα τα προϊόντα πρέπει να είναι άριστης ποιότητας και να λαμβάνονται υπ’ όψη οι κλιματολογικές και αποθηκευτικές συνθήκες στη χώρα όπου προορίζονται να χρησιμοποιηθούν.
  • Κατασκευαστές και διανεμητές οφείλουν να συμμορφώνονται με τον Κώδικα (και τις μεταγενέστερες αποφάσεις της WHA), ανεξάρτητα από τις κυβερνητικές ενέργειες για την εφαρμογή του.

 

2006, μετά από 25 χρόνια:
Τριάντα δύο χώρες έχουν θεσπίσει νομοθετικά μέτρα, τα οποία περιλαμβάνουν όλες ή τις περισσότερες σχεδόν από τις διατάξεις του Κώδικα και τα μεταγενέστερα σχετικά ψηφίσματα.

Ακόμα 44 χώρες διαθέτουν νομοθεσία, που ελέγχει μερικώς τη διαφήμιση και την προώθηση των υποκατάστατων του μητρικού γάλακτος. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως και η Ελλάδα.

Από τον ενημερωτικό φάκελο (http://unicef.gr/bf06.php) για την Εβδομάδα Μητρικού Θηλασμού 2006 της UNICEF.gr (http://www.unicef.gr/)

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *